Compleet plan van aanpak met een stakeholderanalyse

Homepage Forums Virtueel Inloopspreekuur Aanbesteden, the best of Compleet plan van aanpak met een stakeholderanalyse

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Inschrijver
    Bijdrager

Onlangs zagen wij een aanbesteding langskomen waar de aanbestedende partij een compleet plan van aanpak wilde met een stakeholderanalyse, een begroting en een ontwerp van het te bouwen product. En dat allemaal gratis en voor niks terwijl dat normaal gesproken onderdeel is van het project en gewoon betaald wordt. Dit was wel een extreem voorbeeld, maar ik heb wel vaker dat ik vind dat aanbestedende partijen vrij veel vragen qua informatie en plannenmakerij. Enerzijds heb ik daar moete mee omdat wij dan gratis werk doen dat normaal betaald zou moeten worden, anderzijds omdat zij op die manier gratis informatie krijgen waarmee ze de goedkoopste partij kunnen uitkiezen (die minder energie in het plan heeft gestoken) maar wel een perfect plan hebben waarmee ze aan de slag kunnen. Ook dat voelt oneerlijk. Omdat er ZZP-ers in de markt zitten die dringend een opdracht nodig hebben en dus meegaan met dit soort uitvragen, vis je achter het net als je niet meedoet. Hoe hiermee om te gaan?

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Helemaal eens. Ook in de advocatenmarkt gaat dit zo. Gratis advies vragen. Je moet allereerst zelf je afweging maken: er zullen altijd partijen zijn die er gewoon in meegaan. Nu heb je ook hier wel weer wat extra bescherming omdat het een aanbesteding betreft, zo schrijft de Aanbestedingswet voor dat tenderkostenvergoeding gepast kan zijn.

0
    0
    Inschrijver
    Bijdrager

Dat is uitgesloten in de stukken.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen recht op hebt.
    Stap 1 is: sta je in je recht? Is het proportioneel om dit allemaal kosteloos te vragen? Dus: volgens de Aanbestedingwet en de Gids Proportionaliteit.
    Stap 2 is dan hoe krijg je dat recht dan? Eerst door vragen te stellen in de vragenronde: hebben jullie je dit gerealiseerd? Trias kan hele goed vragen voor je opstellen weet ik, die vaak positief worden beantwoord. Maar als dat onverhoopt niet lukt, kom je toch uit bij een klacht, de Commissie van Aanbestedingsexperts of de rechter.

0
    0
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.