Corona bij personeel na winnen tender. Wat betekent dat voor mij?

Homepage Forums Virtueel Inloopspreekuur Aanbesteden, the best of Corona bij personeel na winnen tender. Wat betekent dat voor mij?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Inschrijver
    Bijdrager

Wij hebben vlak voor Corona een contract gewonnen. Nu is er bij ons op het bedrijf een uitbraak geweest waardoor tweederde van ons personeel niet inzetbaar is. Wat betekent dat voor mij?

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Soms staat er in je contract een bepaling over overmacht of onvoorziene situaties. Als er contractueel niets geregeld is, zal je je moeten beroepen op de wet. Bijvoorbeeld overmacht en/of de derogerende werking van redelijkheid en billijkheid. Het uitgangspunt van ons recht en -stelsel is dat contractpartijen zich over en weer redelijk moeten gedragen. Stap 1 is dus contact zoeken en uitleggen wat er aan de hand is en te proberen om er samen goed uit te komen. Weet echter, voor een groot deel hebben jullie misschien hetzelfde belang (hier een oplossing voor vinden), maar voor een deel zijn die belangen ook tegenstrijdig. Het kan daardoor gebeuren dat er ondanks je pogingen om samen tot een oplossing te komen, je contractant toch besluit de schade op jou te willen verhalen, en dat risico bij jou te laten.

0
    0

Je zou nog kunnen proberen een onderaannemer in te voegen, maar dan ben je wel afhankelijk van de aanbestedende dienst.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Ja inderdaad. Het gaat erom of er geen wezenlijke wijziging optreedt, dus: als onderaannemers waren toegelaten vanaf het begin, waren er dan andere aanbieders geweest die ook belangstelling gehad hadden voor deze opdracht maar die nu niet hebben ingeschreven. Breed aangenomen wordt wel dat Corona alles dusdanig op z’n kop zet, dat er meer ruimte is dan anders. Als de aanbestedingsstukken er ruimte voor bieden en/of als de aanbestedende dienst dit een passende oplossing vindt, zullen partijen vast kijken of daar in dit geval, met het bestek van deze opdracht, een mouw aan te passen is. Dat zou natuurlijk voor alle partijen het fijnst zijn, maar mag niet de rechten van derden te veel beknotten. Het is denk ik hoe dan ook het proberen waard.

0
    0
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.