Specificatie score bij aanbesteding

Homepage Forums Virtueel Inloopspreekuur Aanbesteden, the best of Specificatie score bij aanbesteding

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Inschrijver
    Bijdrager

Bij mijn aanbesteding kan ik een 7,8, 9 of 10 scoren, maar er staat niet wanneer ik welk cijfer scoor. Ik heb een vraag gesteld in de nota van Inlichtingen waarin ik zeg dat ik de beoordeling niet transparant vind en dat ik wil dat de aanbestedende dienst specificeert wanneer ik een 7, 8, 9 of 10 scoor. Als reactie in de nota van inlichtingen kreeg ik dat de beoordelingssystematiek wel transparant is en is er verder geen uitleg gegeven. In de Nota s van Inlichtingen zijn er zo’n 60 vragen over dit onderwerp gesteld. Wat kan ik nu het beste doen? De beantwoording luidt letterlijk: “de beoordeling is wel transparant’.

0
    0
    Inkoper
    Bijdrager

Hier zou ik wel een klacht over indienen.

0
    0

Wat zegt dit nou over degene die dit doet? Ik vind het zo vooringenomen. Waarom zou je zoiets doen?

0
    0
    Inkoper
    Bijdrager

Het lijkt erop dat er geen goed vooronderzoek is gedaan door de aanbestedende dienst. Het is heel logisch dat de markt dit wil weten. We moeten de hele leidraad zien om er echt iets over te kunnen zeggen, maar 60 vragen is natuurlijk wel om je achter je oren te krabben. Ik kan me voorstellen dat er een template is gevolgd en dat de inkoper nieuw is en niet helemaal weet hoe hij het anders kan doen.

Wat kun je nu het beste doen? Een klacht indienen is een optie, maar ik zou misschien eerder een toelichtingssessie vragen om een en ander toe te lichten zodat iedereen kan uitleggen waar ze moeite mee hebben en de inkoper de vragen weg kan nemen. Het hangt er wel van af of de inschrijvers zichzelf kenbaar willen maken aan elkaar.

0
    0

Misschien is het ook een idee om je problemen uit te werken. Dus dat je aangeeft welke scenario’s er zijn en dat je dan per geval niet weet hoe je scoort. Kennelijk is het de inkoper namelijk niet duidelijk wat je bedoelt. Dus als je alles uitschrijft, wordt het misschien inzichtelijker voor de inkoper waarom het niet duidelijk is en niet klopt.

0
    0
    Inkoper
    Bijdrager

Het is natuurlijk lastig want de beoordelingscommissie geeft uiteindelijk het cijfer. Maar het beoordelingskader moet wel duidelijk zijn.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Er mag een schaal worden gebruikt van zeven, 8,9 of 10. Je hoeft dus niet Heel precies aan te geven wanneer je die 8, die 9 of die 10. Zó transparant hoeft het dan ook weer niet te zijn. Je hoeft niet precies voor te schrijven wat een inschrijver moet doen. Er staat in de vraag dat inschrijver deze cijfers kan halen wanneer hij een ‘goed’ scoort. Het lijkt er dus op dat er wel een kader is gegeven en dat er binnen die ‘goed’ dus nog gradaties zijn. Laten we die stukken inderdaad even bekijken.

Passage uit aanbestedingsleidraad:
    Andersom geldt dat een concrete en duidelijke werkwijze pas zal leiden tot een hoog rapportcijfer (rapportcijfer 7 of hoger) indien de werkwijze op een deugdelijke manier is onderbouwd met bijvoorbeeld voorbeelden van soortgelijke opdrachten en/of metingen en onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat de werkwijze het beoogde effect heeft.

Hier wordt inderdaad niet aangegeven welke gradaties er zijn binnen goed. Die ontbreekt, dan is het heel logisch dat er zo veel vragen over worden gesteld.

0
    0

Is het eigenlijk niet zo dat je kunt zeggen dat OMDAT er 60 vragen over zijn gesteld, de beoordeling ‘kennelijk intransparant’ is?

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Nee, het is wel een aanwijzing voor een rechter, die kijkt naar alle omstandigheden van het geval, maar je kunt die 60 vragen te makkelijk ensceneren. Dus het feit alleen dat er 60 vragen zijn gesteld, is op zichzelf niet genoeg.

Wat kun je nu het beste doen? Nog een vraag stellen zoals net werd voorgesteld, dus heel uitgebreid uitleggen wat het probleem is, anders een klacht indienen en anders mij of een andere advocaat bellen om je kansen bij de rechtbank te bepalen.

0
    0
    Inkoper
    Bijdrager

Het lijkt er wel op of de werkwijze ook een rol speelt; de passage begint namelijk met ‘andersom geldt dat’, dus het lijkt erop dat er iets heeft gestaan over de mate van onderbouwing. Daar zouden dus de tredes in kunnen zitten. Het zou nog veel concreter kunnen bijvoorbeeld door te zeggen: een goede onderbouwing levert een 7 op, als er ook nog onderzoeksresultaten aan worden toegevoegd is dat een 8, een 9 als de werkwijze ook nog aantoonbaar het gewenste effect heeft, et cetera. Zo maak je het wel transparant.

Je krijgt overigens nog een ander probleem: de beoordelingscommissie kan zo natuurlijk ook niet onderbouwen of ze haar werk wel goed heeft gedaan.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Je kan ook eieren voor je geld kiezen en gewoon alles doen wat er staat, dan moet je toch wel hoog scoren.

0
    0
    Inkoper
    Bijdrager

ik zie trouwens dat er ook een uitspraak is geweest over deze werkwijze, dus kennelijk gaf dit al eerder problemen.

0
    0
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.