uitvraag één projectmanager en de winnende partij een heel team aangeboden?

Homepage Forums Virtueel Inloopspreekuur Aanbesteden, the best of uitvraag één projectmanager en de winnende partij een heel team aangeboden?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Inschrijver
    Bijdrager

Korte tijd geleden waren wij deelnemer in een aanbesteding waarbij in de uiteindelijke beslissing informatie naar boven kwam die geen deel uitmaakte van de oorspronkelijke uitvraag.
    Zo was de uitvraag nadrukkelijk voor één projectmanager en bleek de winnende partij gewonnen te hebben omdat ze een heel team aanboden. In de uitvraag was nadrukkelijk gevraagd om in te gaan op de te gebruiken tooling en in de beslissing stond dat wij te veel nadruk op de tooling hadden gelegd en dat ze juist andere dingen belangrijk vonden. Bij nader onderzoek bleek een directielid van de uitvragende organisatie commissaris te zijn bij de winnende partij.
    Tot slot blijkt ook de procedure niet helemaal juist gevolgd te zijn. De enige manier om bezwaar te maken tegen de gang van zaken was een advocaat inhuren en binnen een week een kort geding aanspannen. Dat ga je natuurlijk niet snel doen, dus eigenlijk stonden wij met lege handen. Dit voelt bijzonder oneerlijk. Hoe hiermee om te gaan?

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

In de basis is het zo dat je normaal gesproken heel veel vrijheid hebt om bizarre offertes uit te vragen en iemand mag kiezen omdat ‘ie bij wijze van spreken een leuk overhemd aan heeft. Het aanbestedingsrecht zorgt ervoor dat je net iets meer bescherming hebt dan wanneer je in het normale verkeer opereert. Er zijn dan drie smaken: je dient een klacht in bij de aanbestedende dienst zelf waarbij ‘wij van WC eend’ iets over WC eend moeten zeggen, vaak weet je daarvan al wat de uitkomst is want ze staan echt wel achter hun eigen keuzes. Dan heb je de Commissie van Aanbestedingsexperts maar die kunnen weinig veranderen aan de beslissing, ze geven alleen maar een advies. Vaak duurt dat ook erg lang.
    En je derde optie zijn wij, de rechtsbescherming met behulp van advocaten bij de rechtbank. Ik ben trouwens niet van mening dat een kort geding een zwaar middel hoeft te zijn. Het hoeven helemaal geen ellenlange producties te zijn, we kunnen gewoon een concreet punt voorleggen en de rechtbank verzoeken daar wat van te vinden en ze dan ook te dwingen om bijvoorbeeld de aanbesteding aan jullie te gunnen of over te doen, daar zijn een paar smaken voor. Het is overigens wel zo dat er meer bescherming is als er iets formeels fout is. Dan hoeft de rechter ook niet op de stoel van de aanbestedende dienst te gaan zitten, maar kan hij gewoon de vordering toewijzen op grond van een formele fout.

0
    0

Wat voor soort aanbesteding was het?
    Het hangt er ook nog wel van af of er een wachtkamerconstructie is. Als die er is, kan er nog aan jou gegund worden maar als die er niet in staat, kun je nog zo hard gelijk hebben en misschien ook wel krijgen bij de Commissie of de rechtbank, maar als je de opdracht er vervolgens niet mee gegund krijgt, is dat een pyrrusoverwinning.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Ik zou je dan aanraden om een snelle inschatting te laten maken door een advocaat.

0
    0
    Inschrijver
    Bijdrager

Het was een meervoudig onderhandse procedure.

0
    0

Hebben jullie na afloop nog een gesprek aangevraagd?

0
    0
    Inschrijver
    Bijdrager

ja dat hebben we gedaan want we zijn toch bang dat as we met advocaten aankomen zetten dat dan de relatie om zeep is, Dus we zijn op gesprek gegaan maar er kwam weinig bevredigends uit eigenlijk.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Ik zou je dan toch aanraden om een advocaat te zoeken die zonder al te hoge kosten een snelle inventarisatie voor je maakt om je aan te geven hoe sterk je staat. Dan kun je die afweging beter maken. Blijkt dan bijvoorbeeld dat je een keiharde zaak hebt die je zo goed als zeker wint, dan heb je misschien meer reden om de relatie te riskeren dan wanneer je volgens je advocaat zaak dun is. Daarnaast zou ik zoeken naar een advocaat die nadrukkelijk zoekt naar een constructieve toon in plaats van ellenlange -en voor jullie dure- krachtpatserij. Het kan echt ook anders. Ik bel wel eens met de aanbestedende dienst, dan zeg ik: er komt een brief van mij aan, dat lijkt stevig, maar ik heb een cliënt die echt alles geprobeerd heeft en heel graag voor jullie wil werken en nu met zijn rug tegen de muur staat, hij moest wel naar mij. Hij wil zelf niet per sé procederen, maar hij heeft geen andere keus. Dan zie je al gauw dat er een zakelijk en constructief gesprek op gang komt.

0
    0

Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer die de aanbestedende dienst moet gaan verplichten een pas op de plaats te maken als er een klacht is ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts. Misschien wordt dat dus in de toekomst wat slagvaardiger als alternatief, maar voor nu kan ik je verzekeren dat de brieven van onze huisadvocaat bijna lezen als een uitnodiging om met elkaar uit eten te gaan in plaats van een aankondiging van een destructieve ramkoers die het kort geding misschien wel wint, maar de relatie om zeep helpt. Er zijn dus advocaten die met behoud van de relatie toch melding kunnen maken van onrecht- of onregelmatigheden.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

ja hoor we staan zelfs vooraf vaak gezellig te kletsen op de gang, niets van ramkoers.

0
    0

Wat je trouwens ook kan doen, is na verloop van de termijn om bezwaar te maken, een gesprek aanvragen.
    In dat gesprek bied je dan je expertise aan om voor de volgende aanbesteding te voorkomen dat er weer wat misgaat. Daar win je deze opdracht dan niet meer mee maar investeer je wel in zowel de relatie als in de volgende opdracht.

0
    0
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.