Zelfstandige inschrijving of juist niet?

Homepage Forums Virtueel Inloopspreekuur Aanbesteden, the best of Zelfstandige inschrijving of juist niet?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Inschrijver
    Bijdrager

Ik weet nog niet zeker of ik zelfstandig kan inschrijven. Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op de mogelijkheden. Daar is het nog niet duidelijk of ik als hoofdaannemer zal inschrijven met behulp van onderaannemers of dat ik een combinatie zal gaan vormen met een andere partij waarbij we samen inschrijven. Waar moet ik opletten in de verkennende besprekingen? Maakt het voor mijn rechtspositie uit of ik de ene of de andere vorm kies?

0
    0

Zie ook het verslag van twee weken geleden. Doe in ieder geval het self assesment van de ACM om te zien of je geen mededingingswetgeving overtreedt.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Hier komt een samenwerkingsovereenkomst om de hoek kijken. Als je partners bent, ga je je allebei je conformeren aan de eisen van de aanbestedende dienst, terwijl als je een onderaannemer hebt, jij zelf nog steeds de verbintenis aangaat met de aanbestedende dienst en sommige dingen daarvan doorlegt aan je onderaannemer. De vraag is dus eigenlijk meer civielrechtelijk dan aanbestedingsrechtelijk: hoe wil je als contractpartijen ten opzichte van elkaar staan? Je kunt bij onderaannemers dus eisen van de aanbestedende dienst doorleggen en daar iets aan toevoegen, bijvoorbeeld omdat je zeker wil weten dat je niet door je onderaannemer in de problemen komt. Je kleurt dan als het ware zelf je civielrechtelijke relatie met je onderaannemer in en jij bent de enige contractspartij van de aanbestedende dienst. Bij gedeeld hoofdaannemerschap, deel je dat contractpartijschap dus met je medecontractant en voldoe je beiden aan de eisen. Als hoofdaannemer met een onderaannemer sta je iets meer in de wind, aan de andere kant ben je richting je onderaannemer ook iets meer de baas. Ik zou dus eerst kijken hoe je het zelf het liefst zou willen en dan in stap 2 gaat kijken wat die voorkeur in het kader van deze specifieke aanbesteding betekent. Dat vind je in de stukken. Zo kan de aanbestedende dienst allerlei zaken voorschrijven als hoofdelijke aansprakelijkheid tussen combinanten (twee partijen die samen inschrijven), of zaken als referenties bij onderaannemers.

0
    0
    Inschrijver
    Bijdrager

Maakt het nog uit welke rechtsvorm we hebben?

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Uiteraard maakt het uit welke vorm je kiest, als je specifiek voor een aanbesteding een rechtspersoon gaat oprichten (zoals een vof of een BV). Bij de vorm die je kiest, krijgt je het bijbehorende juridisch stelsel als het ware cadeau. Weet wel dat je ook bijvoorbeeld voor een samenwerkingsovereenkomst kan kiezen, dan stel ik een overeenkomst voor je op en kan je dat soort bepalingen er ook zelf inzetten. In die zin maakt het dan weer niet zoveel uit, omdat er door advocaten heel wat vast te leggen, en te ‘tweaken’ is.

0
    0
    Inkoper
    Bijdrager

Je kunt ook kijken naar genomineerd onderaannemer als ze bijvoorbeeld liefst zelf willen inschrijven maar een ervaringseis missen. De onderaannemer verklaart dan dat hij een deel van het werk gaat verrichten, dan mag hij als referent opgevoerd worden. Dan moeten ze wel ook een UEA (Uniform Europees Aanbestedingsdocument) invullen.

Een ander verschil is dat je als je alleen een onderaannemer nodig hebt vanwege bijvoorbeeld de capaciteit maar je kunt wel zelfstandig aan de eisen voldoen, dan heb je meer tijd om te zoeken. Bij een combinatie moet je natuurlijk meteen bij indiening rond zijn. Daarnaast heb je het recht om van onderaannemer te wisselen, dat gaat ook niet zonder slag of stoot, maar dat kan wel.

0
    0
    Advocate
    Bijdrager

Let wel even op, als je zelfstandig KAN inschrijven, MOET je ook zelfstandig inschrijven. Dat heeft met de concurrentiestelling te maken. Je wil zo optimaal mogelijke concurrentie dus dan wil je dat zo veel mogelijk partijen zelfstandig inschrijven om het aanbod zo groot mogelijk te houden.

0
    0
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.